Wioślarz stacjonarny – cechy szczególne, funkcje, ćwiczenia z wykorzystaniem urządzenia

Sprzęt sportowy bardzo skutecznie pozwala rozbudować tkankę mięśniową, jak również zadbać o własną sylwetkę i jej wygląd. Ćwiczenia na przyrządach kształtują wydolność, ogólną sprawność i koordynację. Ponadto, dzięki aktywności ruchowej można odpocząć psychicznie i zregenerować się. Jednym z unikalnych urządzeń sportowych wykorzystywanych zarówno w profesjonalnym, jak i amatorskim treningu jest wioślarz (https://www.marbo-sport.pl/pol_m_Sprzet-Cardio_Wioslarze-1029.html). Co to za urządzenie? Jakie posiada funkcje i właściwości? Jak ćwiczyć na sprzęcie z wiosłami?

Opis i charakterystyka urządzenia – wioślarz

Wioślarz to solidne i wytrzymałe urządzenie, umożliwiające ćwiczenie zarówno dolnych, jak i górnych partii mięśniowych. Jest to unikalny sprzęt imitujący pracę wioseł i symulujący ruchy osób poruszających się łódką. Narzędzie to wykorzystuje siłę oporu, jednocześnie wzmacniając i poprawiając pracę ramion, pleców i brzucha. Cechami charakterystycznymi urządzeń są przede wszystkim:

  • wygodny,
  • lekki,
  • stabilny,
  • wykonany z najwyższej jakości materiałów,
  • posiadający wiele zabezpieczeń i systemów,
  • itp.

Nowoczesne urządzenia posiadają wiele ciekawych i użytkowych funkcji. Wiele z nich ułatwia trening, jak również pozwala tworzyć całe plany i zamierzenia. Do najbardziej pożądanych funkcji sprzętu zalicza się:

  • system hamowania – magnetyczny, mechaniczny,
  • różnorodność poziomów trudności,
  • komputer urządzenia – duży, czytelny wyświetlacz, automatyczne uruchamiania i wyłączanie, pomiar pulsu, analiza spalania kalorii, wybór programu ćwiczenia,
  • regulowane podnóżki,
  • rolki transportowe,
  • składana konstrukcja,
  • dodatkowe uchwyty na urządzenia multimedialne, napoje, itp.,
  • system kontroli obciążenia,
  • wiele innych.

Ćwiczenia wykonywane przy użyciu wioślarza

Ćwiczenia na wioślarzu pozwalają odpowiednio rozbudować tkankę mięśniową. Dzięki sprecyzowanemu ruchowi możliwe jest również kształtowanie sylwetki i rzeźbienie ciała. Długi i odpowiednio dobrany trening zapewni również spalanie kalorii i wyrabianie kondycji.

Ćwiczenia na urządzeniu powinny być początkowo przeprowadzane w towarzystwie fachowca, które nauczy prawidłowej postawy ciała podczas ćwiczeń, jak również najbardziej efektywnego ich wykonywania. Wykonując aktywność  należy zwrócić uwagę na ułożenie kręgosłupa, odpowiednie napięcie mięśniowe oraz głęboki i cykliczny oddech.

Trening na wioślarzu może przynieść wiele korzyści zarówno zdrowotnych, jak i wizualnych. Jest to urządzenie wykorzystywane w profesjonalnym treningu wioślarskim, jak również jako skutecznie narzędzie do odchudzania, budowania i kształtowania sylwetki, a także czynności rehabilitacyjnych.

People obraz autorstwa freepik - www.freepik.com

Ćwiczenia o długiej liście zalet

Wioślarz nie jest może tak popularny jak bieżnia czy rowerek treningowy, ale coraz więcej osób decyduje się ćwiczyć właśnie na nim. I mają sporo racji, ponieważ aktywność z wykorzystaniem tego przyrządu sprawia mnóstwo przyjemności, będąc zarazem niezwykle skuteczną. Wioślarz do pracy angażuje mięśnie całego ciała. Sprawdzi się zatem w wielu przypadkach i pomoże zrealizować niejeden treningowy plan. Jak ćwiczyć na ergometrze wioślarskim?

Regularne ćwiczenia bez nadmiernego obciążenia

Kluczem do sukcesu w sporcie amatorskim jest regularne trenowanie i optymalne obciążenie. Na początku najrozsądniej ustawić niski opór wioślarza. Jeżeli przez ostatnie miesiące czy lata nie podejmowało się żadnej aktywności, zalecany jest poziom pierwszy. Potem można podnosić przysłowiową poprzeczkę, co pozwoli wzmacniać wytrzymałość, rozwijać mięśnie oraz poprawiać swoje wyniki. Amatorom często zdarza się podejmować zbyt duży wysiłek, podczas gdy optymalne obciążenie przekłada się na:

  • budowę formy i wzmacnianie organizmu,
  • unikanie kontuzji,
  • czerpanie przyjemności ze sportu.

Prawidłowa technika ruchu

Ustawienie oporu to jedno, ale bardzo ważne pozostaje także prawidłowe wykonywanie ćwiczenia. Wioślarz nie wydaje się skomplikowanym urządzeniem, w praktyce bywa jednak wymagający. Zwłaszcza na początku. Wyprostowanie nóg, odchylenie pleców i zgięcie rąk musi następować w odpowiedniej kolejności. W przeciwnym razie ćwiczenia okażą się nie tylko nieskuteczne, ale także bardzo obciążające. To prosta droga do zniechęcenia i porzucenia treningu. Kilka pierwszych zajęć opłaca się przeznaczyć na naukę płynnego i prawidłowego ruchu. Dzięki temu człowiek nie będzie się męczył ponad miarę. A każdy kolejny wysiłek przełoży się na rozbudowę mięśni, wzmocnienie układu krążenia oraz spory zastrzyk hormonów szczęścia.

Warto ćwiczyć na ergometrze wioślarskim

Lista korzyści płynących z tej formy aktywności jest naprawdę długa. Otwiera ją możliwość wzmocnienia mięśni całego ciała. Bez względu na rodzaj wykonywanych obowiązków, wiek czy tryb życia można skorzystać na tego rodzaju ćwiczeniach. Powszechnym problemem są dzisiaj choroby układu krążenia, wioślarz pomaga wzmacniać serce i przeciwdziałać licznym schorzeniom. Korzystanie z niego to sposób na odreagowanie stresu. Długotrwałe napięcie ma druzgocący wpływ na ludzkie zdrowie, co jest niestety normą w dzisiejszych czasach. Regularna aktywność pomaga się uspokoić, przekłada się także na wzmocnienie odporności psychicznej. Zaletą ćwiczeń na wioślarzu pozostaje ograniczenie tkanki tłuszczowej oraz modelowanie całej sylwetki. To ważne w kontekście rosnącego problemu otyłości wśród Polaków.

Woman obraz autorstwa yanalya - www.freepik.com

Wioślarz idealny poza sezonem

O formę należy dbać przez cały rok. W przypadku niektórych aktywności jest to trudne, szczególnie z uwagi na zmieniające się warunki atmosferyczne. Poza tym zdrowy i skuteczny wysiłek powinien opierać się na urozmaiconych zadaniach ruchowych. W ramach uzupełnienia treningu biegowego, narciarskiego czy pływackiego można skorzystać z ergometru wioślarskiego. Bez trudu znajdzie się go w każdej większej siłowni. A jeżeli ktoś ma nieco więcej miejsca w domu, może zainwestować we własny sprzęt. Wioślarz jest świetny w budowaniu ogólnej formy. Uzupełni trening zasadniczy, będzie dobrym wsparciem na początku przygody z aktywnością fizyczną.

Trening bez większego oporu

Nowoczesny wioślarz to urządzenie, które pozwala monitorować między innymi:

  • liczbę powtórzeń,
  • pokonany dystans,
  • czas,
  • liczbę spalonych kalorii.

Początkujących może kusić ustawienie maksymalnego oporu, ale profesjonalni trenerzy to odradzają. Zwracają natomiast uwagę na dostosowanie obciążenia do konkretnych możliwości. Poza tym w treningu na ergometrze wioślarskim z reguły chodzi o pokonanie określonego dystansu. Warto od tego zacząć, a potem starać się zwiększać liczbę powtórzeń na minutę. Miarą sukcesu będzie tu przebycie określonej drogi w jak najniższym czasie. Ustawienie wysokiego oporu zwiększa obciążenie, co pozornie wydaje się dobre. Jednak w początkowej fazie treningu lepiej skupić się na dokładnym wykonywaniu ćwiczenia oraz stopniowym przyspieszaniu. Nic na siłę, wioślarz to urządzenie dające mnóstwo możliwości. Trzeba jednak wiedzieć, jak z niego korzystać.

Wzmocnienie całego ciała


Bez względu na to, co trenuje się na co dzień, raz na jakiś czas warto zrezygnować z ulubionej dyscypliny i postawić na wioślarza. Doświadczeni trenujący podkreślają, że utrzymanie aktywności w codziennym życiu jest znacznie łatwiejsze dzięki różnorodności. Powtarzanie przez wiele miesięcy, a nawet i lat, tego samego treningu generuje nudę. A od niej już niedaleko do całkowitego porzucenia sportu. Jeżeli nie chce się zmarnować dotychczasowego wysiłku, warto pomyśleć o urozmaicaniu zajęć ruchowych. Polski klimat daje tu świetną motywacją. Jesienią i zimą bieganie na świeżym powietrzu nie zawsze jest możliwe. Z kolei wiosną i latem trudno znaleźć ośnieżony stok. Zwolennicy joggingu oraz jazdy na nartach powinni pomyśleć o wioślarzu. To samo dotyczy wszystkich tych, którzy trenują od dłuższego czasu i mają już trochę dość swojej monotonii. Co więcej, ergometr wioślarski może stanowić dobry wstęp do dalszej aktywności. Przyrząd ten pozwala wzmocnić kondycję i przygotować się do trudniejszych wyzwań sportowych.

Woman obraz autorstwa yanalya - www.freepik.com